دندانپزشکی خوب در نیاوران

دندانپزشکی در نیاوران

دندانپزشکی در منطقه 1

دکتر یوسفی زاده :

سوالی كه به كرات در مطب با آن مواجه مي شوم اين است كه آيا جرمگيری برای دندان ضرر دارد يا خير؟ برای همين تصميم گرفتم مختصر توضيحی در مورد بيماری های لثه ناشی از حضور پلاک ميكروبی و فوايد جرمگيری بدهم.

جرمگيری پروسه از ميان برداشتن پلاك دندانی و كلكولوس و صاف و نرم كردن يا به اصطلاح دندانپزشكی پلنينگ (planing) سطوح ريشه می باشد اين پروسه به ساخته شدن بافت لثه ای (پريودنشيوم) كمک می كند.

پلاک ميكروبی : مواد نرم زرد_طوسی متصل به سطوح دندانی و ترميم ها می باشد را گويند.پلاك يک بيوفيلم ارگانيزه از باكتری با بستری از پروتئين ها و قندها می باشد.اين بستر مانع از جدا شدن پلاک با شستن معمول دندانها می شود.

بهداشت موثر دهان موجب كاهش تجمع پلاک بر روی دندانها می گردد.با جذب كلسيم و فسفر از محيط دهان پلاک ها تبديل به مواد سختی به نام (كلكولس) می شوند.اين ها در ابتدا با تجمع در ناحيه خط لثه ای موجب عفونت لثه و بيماري هایی از جمله جينجيويت ( التهاب لثه) شده ، با استمرار حضور پلاك ميكروبی التهاب به ناحيه استخوان نگهدارنده دندان رسيده و موجب از بين رفتن استخوان ساپورت كننده دندان و در نهايت لقی و از دست رفتن خود دندان می شود.

جرمگيری به صورت موثر موجب حذف مكانيكال كالكولس و حفظ سلامتی بافت های نگهدارنده دندان می شود.توصيه شده هر ٩٠ روز يكبار جهت بررسی وضعيت سلامت لثه و جرمگيری به دندانپزشک خود مراجعه بكنيد.